HPL, Micarta, Richlite, Stratabond, WPC a další. To jsou názvy syntetických materiálů, které začínají pronikat i do výroby akustických nástrojů. V době, kdy seznam ohrožených druhů živočichů a rostlin CITES se plní stále novými a novými položkami a kdy termín Životní prostředí se skloňuje ve všech pádech, je přechod na syntetické materiály více než aktuální.
HPL se používá především na přední desky, luby a zadní desky. Jsou to vysokotlaké lamináty (High Presure Laminate) s příslušnou povrchovou texturou nějakého exotického dřeva. Jedná se v podstatě o vícevrstvou papírovou hmotu sycenou pryskyřicí, která je lisována pod vysokým tlakem a za vysoké teploty až dojde k propečení jednotlivých vrstev a vzniku jednolitého kompaktního materiálu. HPL desky mají o poznání vyšší hmotnost než standardní dřevěná překližka, ale akustické vlastnosti jsou velmi dobré, i tak světoznámý výrobce jakým je americký C.F.Martin používá ve své entry level X Series syntetické materiály na luby, zadní desky, hmatníky a kobylky u všech modelů, dva tři modely mají použitý vysokotlaký laminát dokonce i na přední desku. I u vyšších řad kytar Martin, jako je Road Series, 15 Series a 16 Series se běžně používá na kobylky a hmatníky materiál zvaný Richlite (někdy též umělý eben), což je obdobná varianta pryskyřicí sycené a lisované papírové hmoty. Jiným podobným materiálem je Micarta, kde se kromě papíru můžeme setkat i s různými jinými materiály, tkaninami, plátnem apod., opět sycenými pryskyřicí a lisovanými. Dalším, snad trochu méně syntetickým materiálem je Stratabond a jeho klony pod různými obchodními názvy. Je to obvykle mnohavrstvá dřevěná překližka, kdy se jednotlivé vrstvy probarvují, opět sytí pryskyřicemi a lisují. Vzniká atraktivní, voděodolný a velmi tvrdý materiál, který se při výrobě kytar používá převážně na krky. Jako náhrada za palisandr hmatníku se též používá tzv. kompozitní dřevo, lisovaný dřevu podobný materiál, jehož hlavní složkou je dřevná drť. Jmenuje se WPC - wood polymer composite.
Klasickým příkladem použití nových materiálů může být v současnosti nejlevnější (u nás cca 17 000 Kč) full size (41") Dreadnought Martin DXMAE. Opravdové dřevo najdeme jen uvnitř nástroje na žebrech a olubení, pak už jen HPL, Richlite a Stratabond...
Nicméně pokud se tyto materiály představují jako ekologické s tím, že když udělám kytaru z umělé hmoty, zachráním strom, pak bych tady byl hodně opatrný. Např. takový smrk Sitka je asi čtvrtý největší jehličnan vůbec, dokáže mít u paty průměr až pět metrů a desek se z něj jistě vyrobí nepočítaně. Za svůj život strom vytvoří pomocí fotosyntézy mimo jiné i nezanedbatelné množství kyslíku, bez kterého se na Zemi neobejdeme. HPL a další syntetické materiály, kterými se dřevo nahrazuje, je v podstatě lisovaný papír, ale ten se vyrábí také ze dřeva (a ze starého papíru, který se opět vyrábí ze dřeva), takže místo abychom vzali kus stromu, uřízli z něj prkénko a z něj vyrobili kytaru, prkénko rozemeleme, vyrobíme z toho buničinu, z buničiny papír, ten pak napouštíme nějakými jedovatými látkami, pak to lisujeme za vysokého tlaku a teploty a teprve z výsledného produktu kytaru vyrobíme. Spotřebujeme spoustu elektrické energie a vyprodukujeme spoustu odpadu. Vím že věc není jistě takhle jednoduchá, ale stromy se sázejí proto, aby je další generace porazily a zpracovaly, na tom není nic neekologického, nové materiály mají zřejmě i jiné výhody, jako je cena, dostupnost na trhu, nižší nároky na skladování apod.